Outils personnels

Aller au contenu. | Aller à la navigation

Navigation

Navigation
Menu de navigation
Vous êtes ici : Accueil / Loisirs / Archives / Toerisme / Erfgoed / Water Seneffe / Water Seneffe

Water Seneffe

De entiteit heeft een hydraulische erfgoed Seneffe zeer belangrijk: het oude kanaal Charleroi-Brussel (70 en 300 ton), die van zuid naar noord doorkruist, met zijn sluizen en bruggen, het nieuwe kanaal van 1350 ton een beetje meer West, maar ook de Samme en haar vele zijrivieren, zonder te vergeten de bronnen en gaten van oude steengroeven

 

De Samme


Little River, 21,6 mijl, Samme is een zijrivier van de Sennette slingert zich door een landelijke vallei, overtocht van zuid naar noord de entiteit Seneffe (12,6 km). Met haar bron in Morlanwelz, op een plek genaamd "Driehoek van de spoorwegen," valt het in de Sennette naar Ronquières.
Op zijn reis door het grondgebied van Seneffe, ontvangt ze een aantal zijrivieren petis: Scailmont de Chenier, de Grandrieux de Commonwealth War, de Belle Fontein, de Negen-Vivier en berken.
Kleine bruggetjes, soms in steen, soms van metselwerk, verspreid over de cursus

Bronnen


De Coulette
Deze fontein is beter bekend is als "putten Coulette.
Het water is drinkbaar, maar niet permanent.




 
  De Tremorent
Deze fontein op het spoor van Croquet, achter het kasteel Feluy sprong voor het eerst in 1692, na een aardbeving die de regio schudde.


 

Voormalig kanaal


In 1550, is de gedachte naar Brussel link naar Charleroi door een waterweg. De bouw van een kanaal langs de Seine, en de Sennette Samme is de beste oplossing, maar het overschrijden van de stad is een obstakel: de top van de waterscheiding is overschreden.

Het was niet tot 1827 dat het project de uitvoering ervan fase ingegaan. Het kanaal vervolgens ontworpen, klein deel, biedt een navigatie plan voor water met een breedte van 15 meter en een diepte van 2 meter (schaal: 70 ton).
Op de overgrote meerderheid van het parcours, het werk niet geven weinig problemen, maar tussen Gouy en Seneffe de waterscheiding kloof moet worden doorkruist door een kunstwerk.
Twee opties zijn beschikbaar: een gewelf of put tot een diepte van 30 meter en meer
 
 
Om te voorkomen dat het risico van instorting en de hoeveelheid van het terrein zo gering mogelijk te evacueren, zal de oplossing van het ondergrondse worden bewaard. Een man verlaat haar merk de voltooiing van deze wereld primeur: een cross-channel kruising van een waterscheiding kloof. Het is de ingenieur Jean-Baptiste Vifquain (zie hieronder, The Underground "uit redone Beest).

Eenmaal gedaan, het kanaal tot 70 ton kan snel genoeg om het verkeer op te vangen. Door 1842 Vifquain stelt voor de sjabloon 300 ton, maar het zal de wet van 04.08.1879 aan het werk te beginnen. Het kanaal biedt 300 ton met een breedte van 25 meter.

Aanvankelijk had gevangen Vifquain het verschil in niveau tussen de forebay en tailrace door een reeks van kleine sloten op 70 ton, 41,50 mx 5,20 m (de lengte van de kamer is 38,50 m). Deze worden vervangen door de grote sluizen van 300 ton, een daling van steiler waardoor hun aantal met de helft. Echter, de grotere afmetingen van deze nieuwe structuren te verhogen een probleem van de watervoorziening. Om deze reden zijn ze allemaal voorzien van twee zwembaden van spaargelden, nu nog zichtbaar (met uitzondering van de sluis nr. 12).

Na de ontmanteling in de vaargeul tot 300 ton en de verkoop van het beheer van de Forestry Commission in oktober 1979, werden de sluisdeuren verwijderd en vervangen voor de veiligheid met een bouwkuip.




De ondergrondse 'Beest van remade "


De voltooiing van de metro, waarmee de boten naar de top van een gelijkspel steken, is pijnlijk en moeilijk; de grond doordrenkt is, waardoor gevaarlijke aardverschuivingen, terwijl de huidige boortechnieken niet van toepassing zijn. Diverse methoden zijn ontwikkeld in de tijd om te proberen de moeilijkheden te overwinnen, maar mislukkingen zijn frequent. Vier jaar nodig zal zijn om een ondergrondse tunnel van 1267 meter lengte volledig, voor een bevaarbare breedte van 3, 20 meter.

Aangezien een gedeelte van de tunnel is gesloopt tijdens het graven van het kanaal op 1350 ton. Gouy-kant, kan men nog steeds de stenen van het gewelf, terwijl de kant van Seneffe is er alleen nog het metselwerk banden (een klein gedeelte van de tunnel is zichtbaar langs het nieuwe kanaal: het biedt onderdak beschermd slagbeurten).

De rangschikking proces, dat begon in januari 1983, is nog niet volledig op het moment.
e.


Sloten


De eerste sluis bevond zich een paar honderd meter na de uitgang van de tunnel.
De afmetingen zijn 19 meter lengte en 3,20 meter breed, en ze droeg het nummer 12, dat wil zeggen, het was de twaalfde van Charleroi, maar de eerste in het Schelde-stroomgebied.

Vandaag de dag, geen enkele ex-sluis van dit type is nog steeds zichtbaar. Zij zijn slachtoffers van de ontwerp sjabloon kanaal 300 ton, hoewel Lock 12 is gesloopt net als anderen, maar gewoon met aarde bedekt.

Het niveau van de top-niveau, dat wil zeggen het waterpeil stroomopwaarts van de dam, was 22 meter boven het dal van de Samber en 107,80 meter boven de kanaal van Brussel naar de Rupel.

 
 


De brug van Oorsprong Seneffe


de beren die naam omdat het vanaf dit punt dat we gebruikt om de belasting die verschuldigd zou betalen voor alle schepen die gebruikmaken van het kanaal te berekenen.
Deze belasting, met de naam van de vrijheid van scheepvaart, werd berekend in ton / km.

Het is een ophaalbrug die is draaibaar om een horizontale as bevindt zich op de hoogte van het dek. De structuur heet rooster, en swing wordt gecompenseerd door een contragewicht bevindt zich in het bovenste deel van de bouw. Zo heeft de operatie vereist slechts een beperkte inspanning.
Deze brug heeft een bevaarbare kanaal 6 meter breed
 
 


Lock House of pontonnière


Gelegen nabij de brug van de oorsprong, werd dit huis gebouwd in de typische stijl van de tijd.
Het werd ontworpen om te worden ingebouwd in vele exemplaren in om een dienst uit woningbezit personeel van sluizen en bruggen van het kanaal te bieden.

Het gebouw, gelegen nabij de brug van het origineel lijkt de best bewaard gebleven exemplaar. De overhangende bogen van de gevelopeningen in het oog te trekken, en lekker eten werd Vale
 


De brug 20 Seneffe


Journalistieke genoemd omdat het ligt in de buurt van Lock 20, is dit boek bekend onder andere namen: "brug rammelaars," "brug Jeanne d'Arc" of "brug Commonwealth oorlog.


Railway Bridge Arquennes


200 meter lang, is deze brug nu de eerste in zijn soort gerangschikt worden gebouwd voor de passage van het spoor. Hij werd gelanceerd 08/8/1854. Het was aanvankelijk vastgesteld een brug, balken en vakwerk bovendek, dat een centrale pier halverwege landhoofden inbegrepen. Tien nesten van de component, het blijft niettemin dat zowel, want het complex werd gedeeltelijk gesloopt in 1940 en vervangen door een tijdelijke brug type Belleyn.


De draaibrug te Arquennes


Het is een metalen montage uit 1832, die een voetgangersbrug en een brug naar de winkelwagen bevat.

Gateway, bereikbaar via een trap, metaal bestaat uit twee metalen balken in een boog. De vloer is gelegen halverwege, waardoor een luchtspleet voldoende voor de doorgang van de scheepvaart.

De brug is als draaien, dat wil zeggen dat draait rond een verticale as bevindt zich in het kanaal. De centrale deel gebaseerd op een stapel uitgerust met een spil die de rotatie controles, waardoor aan beide zijden een doorgang voor boten. De hele beschadigd tijdens de oorlog van 1940 is gerestaureerd en ingedeeld door het Koninklijk Besluit van 07 november 1978.
 

Het bad boten


Hebben we te danken aan Jean Baptiste Vifquain een type schuit, speciaal aangepast aan de geringe omvang van het kanaal. De boot, met de bijnaam "Bucket" of "shoe Charleroi, had een breedte van 2,60 meter en een lengte van 19 meter, het geïnstrueerd personeel tot en met 70 ton een depressie van 1,80 meter.
De eerste emmer werd gebouwd van hout daarna gaven ze weg naar metalen gebouwen. Enkele voorbeelden van gewapend beton zag dezelfde dag tijdens de oorlog 1914-1918.

Boten speciaal ontworpen om te navigeren op het kanaal nog steeds zichtbaar zijn in de industrie Bellecourt gezegd. Ze werden verwerkt door botenhuizen. Quentin Halflants bestendigt de vervaardiging van deze boten in zijn atelier, gelegen rue du Rivage Seneffe (de buurt van Marlette). 067/87.92 informatie.
 
 


Kasteel Bridge.

De meest opvallende bruggen die op het grondgebied teistert is ongetwijfeld een die over de Samme een verlenging van de oprijlaan naar het kasteel van Seneffe. Gebouwd in steen, de vorming van een halfronde boog met een sluitsteen draagt het familiewapen Depestre. Helaas, de steen is verslechterd emblazoned zeer weinig en alleen weerspiegelt de elegantie van het verleden structuur.


Bridge Arquennes

Weggestopt in het groen, dit boek houdt de aandacht door haar samengestelde constructie. Sterker nog, zijn boog en spooraansluiting is uitgevoerd in steen, als de basis langs de rivier, terwijl het dak is gemaakt van baksteen metselwerk.
De complexiteit van de apparatuur materialen veroorzaakt studie stereotomische van elk element. De partij in steen is in goede conditie, gezien de tijd van de bouw, maar het is niet hetzelfde voor de baksteen.


     
Actions sur le document